DO YOUR BEST...ALLAH WILL DO THE REST

BerUSAHA untuk menJADI.....bukan menCARI untuk meMILIKi.....tetapi diKONGSI supaya meLENGKAPi.....agar sama-sama mengHARGAI......

Sunday, May 16, 2010

Re-Engineering belia masa kini


nukilan : Muhammad Abdullah,

Menurut kata-kata keramat Pak Sukarno, “Berikan aku 10 pemuda yang benar tegar fisikal dan mindanya, akan kugegarkan dunia dengan pemuda-pemuda ini”.

Belia disignifikankan dengan golongan pemuda-pemudi yang terbukti sebagai harapan negara dan bangsa dimasa hadapan.

Belia memerlukan imej tersendiri sebagai ‘internal force’ masyarakat yang dipercayai masyarakat sebagai pewaris kepimpinan negara.

Bagaimana hendak mengembalikan akhlak belia pada masa kini yang semakin tandus moral dan pekerti.

Pendidikan akhlak tidak hanya melalui penjelasan mengenai nilai-nilai akhlak tetapi boleh dibuat berdasarkan latih tubi, pelaksanaan dan penghayatan berterusan.

Rumah dan sekolah merupakan tempat yang paling sesuai untuk melaksanakan kaedah ini.

Ibu bapa dan pihak sekolah harus melipat gandakan usaha untuk mengembalikan peribadi sebenar belia kita hari ini.

Media massa mampu mencorakkan hati budi, mentaliti dan sahsiah umat.

Media massa hendaklah mempunyai asas falsafah dan dasar-dasar komunikasi yang selaras dengan nilai-nilai timur khasnya nilai-nilai islam.

“Generasi muda ialah rahsia kehidupan ummah dan sumber mata air kebangkitannya. Sejarah ummah ialah sejarah para tokoh yang dilahirkannya, yang memiliki aqliyah yang kuat dan ruh yang membara. Kuat lemahnya ummah sesungguhnya diukur dari sejauh mana kemampuan ‘rahim’ umat itu melahirkan tokoh – tokoh yang memenuhi syarat rijal yang sebenarnya…” (Al Banna: Hal Nahnu Qaumun Amaliyun)

No comments:

Post a Comment