DO YOUR BEST...ALLAH WILL DO THE REST

BerUSAHA untuk menJADI.....bukan menCARI untuk meMILIKi.....tetapi diKONGSI supaya meLENGKAPi.....agar sama-sama mengHARGAI......

Monday, August 16, 2010

Tidak tahu kenapa........

Salam....

Buat kesekian kalinya aku posting....di petang Ramadhan yang barakah ini....
aku tiba-tiba terdetik untuk bermain FB dipagi hari untuk menghilangkan rasa boring sebab kerja tak setel(aik...)...

Dan ketika itulah sahabat lama (betul-betul lama, 7 tahun beb) yang setelah sekian lama aku mencari (dan dalam masa yang sama dia pun menjejaki aku) akhirnya terjumpa di FB. Terasa masa aku berhenti seketika, mengimbau kembali kenangan lama yang aku sendiri cuba untuk lupakan....sudah sekian lama, cukup lama untuk aku melupakannya.

Tetapi inilah kenangan...sejauhmanapun kita cuba lemparkan, sedalam manapun kita cuba tanam, ia tetap akan bertapak dengan segar didalam hati sanubari manusia yang bergelar INSAN...

Masa hanyalah asbab kepada keadaan...sekejap ataupun lama, tetapi hakikat persahabatan itu tidak dapat diuraikan....seluas langit sejauh dataran.....takkan dapat melenyapkan kenangan....

Allah sahaja yang dapat memahami perasaan aku ketika itu..tatkala dia mengajukan soalan cepumas yang pertama...."nape tak kontek aku"......apa yang aku harus jawab, sedangkan aku memang taktahu jawapan yang sesuai aku berikan....

Jawapan yang paling selamat....dan paling kuat...."aku pergi mencari keredhoan Illahi", tapi itu hanya untuk menyedapkan hati si pendengarnya.....setelah apa yang aku lalui selama ini, setelah aku merasakan tiada lagi harapan untuk diri ini, setelah aku tenggelam dalam perjuangan yang tidak bertepi. Ya Allah, aku ingin menangis memohon sedikit hidayah untuk hambamu yang hina ini.....

tatkala hari-hari Ramadhan aku isi dengan lapar dan dahaga, tapi hari ini aku isi dengan renungan yang paling dalam pernah aku lakukan setakat ini...."Ya Allah, apakah segala yang aku lakukan selama ini mendapat keredhoanMu, atau hanya sekadar aku berlakon dalam drama yang tidak berpenghujung ini.....

Ya Allah....
aku akan cuba untuk menjejaki keredhoanmu.....
AMIN....

No comments:

Post a Comment