DO YOUR BEST...ALLAH WILL DO THE REST

BerUSAHA untuk menJADI.....bukan menCARI untuk meMILIKi.....tetapi diKONGSI supaya meLENGKAPi.....agar sama-sama mengHARGAI......

Friday, August 6, 2010

falsafah

SALAM

Selasa yang lepas, aku pergi ke kelas Phylosopy of Science and Civilization, di Fakulti Tamadun Islam, mengikuti kelas subjek universiti yang wajib bagi kami walaupun pelajar Research Mode.

Apa yang menarik di dalam kelas ini, ia banyak membincangkan mengenai falsafah sains dan falsafah islam itu sendiri....pro dan kontranya terhadap kehidupan kita pada hari ini.

bagi aku yang memang pelik (sebab aku seorang sahaja pelajar Engineering) aku menjadikan kelas ini sebagai tempat untuk meluahkan pelbagai macam persoalan yang selalu bermain dalam kotak pemikiranku.....sabagai student Engineering.

aku bukan pelajar quran sunnah, xtahu menahu langsung tentang hal hukum hakam yang berat, apatah lagi nak menghubungkan apa yang aku belajar sehari-hari dengan hikmah rahmat tuhan, aku cuba, didalam keas ini supaya mencari titik pertemuan, dimana aku nak mencari MARDHOTILLAH di dalam kerja buat aku hari-hari....

tetapi Alhamdulillah.....disebabkan aku seorang pelajar research yang mengkaji Bio-mechanic, aku cuba untuk mencari, dimanakah aku bertapak, kenapa aku bertapak dan kemana aku akan menapak selepas ini.....

InsyaAllah....aku memohon agar apa yang aku lakukan ini mendapat keredhoan...hidup aku ini DIA yang tentukan, kekuatan aku DIA yang kurniakan, ilmu di dada ini DIA yang isikan....

Kelas ini cuba untuk menghubungkan kembali sains dan islam yang telah lama dipisahkanoeh pengkaji sains barat sejak zaman renaisans lagi. aku juga berharap usaha sekecil ini akan terus digiatkan agar falsafah sains islam dapat dikembalikan....

INSYAALLAH.......

No comments:

Post a Comment